Rijangst overwinnen: 3 handige tips!

Hoeveel rijlessen heb ik gemiddeld nodig?
05/16/2018
Hoe werkt het rijbewijs van een beginnend bestuurder?
09/11/2018
Show all

Rijangst overwinnen: 3 handige tips!

Heb jij last van rijangst, of zit je bij vlagen onzeker achter het stuur? Je bent niet de enige! In Nederland komen meer dan 1 miljoen weggebruikers weleens terecht in een situatie waar ze zich niet comfortabel bij voelen. Rijangst kan ervoor zorgen dat je niet meer de weg opgaat, of specifieke situaties vermijdt. Het is belangrijk om je angst onder ogen te zien, dan kun je ermee afrekenen. Hoe kun jij je rijangst overwinnen?

Vormen van rijangst

De eerste tip is het onder ogen zien van je angst. Om je rijangst te overwinnen, moet je weten waar je precies last van hebt. Er zijn diverse vormen van rijangst die invloed uitoefenen op de keuzes die je achter het stuur maakt. Zo zijn er mensen die niet durven invoegen op de snelweg, of in de stress schieten wanneer ze in de file staan. Grote, brede rotondes zijn ook niet bij iedereen geliefd. Verder worden kruispunten, wegversmallingen en tunnels ook regelmatig aangehaald. Probeer voor jezelf te bedenken welke verkeersituaties spanning oproepen, dan ben je al halverwege.

Het volgen van een opfriscursus

De volgende stap is het volgen van een opfriscursus. Veel bestuurders met rijangst denken dat zij niet goed kunnen rijden. Ze hebben het gevoel dat ze de auto niet goed controleren, of verkeerssituaties niet juist inschatten. Velen volgen daarom een opfriscursus, om de basis weer aan te leren. Hierdoor neemt het vertrouwen toe en zitten ze weer ontspannen achter het stuur. Uit onderzoek is echter gebleken dat het niveau van deze bestuurders in de regel niet onderdoet voor dat van andere weggebruikers. Het gaat vaak dus niet om het rijden zelf, maar het gevoel dat daarbij ontstaat. Een rijvaardigheidstraining kan dus helpen, maar alleen als de angst ontstaat door een gevoel van onmacht.

Oefenen, oefenen, oefenen!

Het is beter om gewoon zelf in de auto te stappen. Oefen op een  plek waar je wel durft te rijden en werk zo langzaam aan je zelfvertrouwen. Begin met een aantal simpele situaties en bouw dat langzaam uit. Er zijn tientallen oefeningen die je kunt doen, afhankelijk van jouw type angst. Voeg bijvoorbeeld eens in op een rustige snelweg, voordat je weer in de spits gaat rijden. Het is belangrijk dat je werkt aan vertrouwen en gewenning. Durf je helemaal niet meer te rijden? Ga dan gewoon eens in de auto zitten. Je zult merken dat je na verloop van tijd toch de drang voelt de weg op te gaan. Heb je behoefte aan wat ondersteuning? Zorg dan dat er iemand naast je zit die je kan helpen tijdens het rijden. Tot slot kan het ook helpen om alleen te rijden in een vertrouwde auto die je door en door kent. Je weet dan precies wat je moet verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *